Madama Modern Sacred Art

 ‘Ik heb de Kunst geofferd aan het zoeken en vinden van het IK BEN en het IK BEN tot Kunst verheven’.

‘Ik heb de Kunst tot haar essentie willen terugvoeren door de inspiratie zelf te installeren via mijn verschillende uitingsvormen beeldend, muzikaal en poëtisch, een Installatie van Inspiratie’.Madama

 

Schilderij 'Source of Wealth' acryl op doek, 80 x 120 cm, 2011

Voor mij is Kunst een middel tot Zelfrealisatie, een levenspad.

De vraag: ‘hoe kan ik inspiratie direct ‘exposeren’ c.q. overbrengen’ is de leidraad in de ontwikkeling van mijn gehele oeuvre. Een transformatieproces om uiteindelijk bij het goud van je authenticiteit te komen. Je levend IK BEN dat alles overstijgt en verbindt. Je levend IK BEN is uiteindelijk niet iets waar je aan vast kan houden, geen identificatie met de situatie.

Schilderen is per definitie keuzes maken, loslaten, verwijderen en weer doorgaan. Een spiegel voor het innerlijk transformatie proces dat zich telkens vernieuwt.

Daarom is mijn beeldend werk ook zo veelzijdig, zowel transfiguratief als abstract. Het kent vele stijlbreuken en is steeds in ontwikkeling. De kracht van verandering en verandering als kracht.

Mijn intentie is dat het werk een ervaring/inspiratie overbrengt van een wereld van schoonheid en waardigheid en jij een relatie krijgt met de oneindigheid vanuit een innerlijk perspectief. ‘Overdracht van Levenskracht’. Niet vastgezet in een stijl maar een zee van mogelijkheden. 'De Nieuwe Stroming, Kunst als Medicijn van Zijn'.

Van beeldende kunst naar helende kunst.

Ik maak werk in alle formaten van klein tot monumentale doeken. Tekeningen, collages, schilderijen, krachtcirkels, ritual art objecten, assemblages en 2 zijdig beschilderde ongespannen doeken.

De schilderijen en overige werken op papier zijn voornamelijk in acryl. In het verfgebruik komt mijn Indische achtergrond naar voren: iriserende pigmenten, goud en zilver, mixed media, gelaagd met een rijk patina. Mijn oeuvre betaat uit meer dan 2500 werken waarvan hier slechts een klein deel getoond wordt. Mijn beeldende kunst bevindt zich in particuliere en overheidscollecties en wordt zowel in binnen- als buitenland tentoongesteld o.a. Spanje, Duitsland, VS, Curaçao.

Heeft u interesse in een Madama aarzel niet om contact op te nemen. Rekening houdend met uw wensen kom ik altijd tot een aantrekkelijk aanbod van meerdere werken waaruit u kunt kiezen. Succes verzekerd. Mijn werk is te koop van 100 euro tot vanaf 15.000 euro

In de volgende presentatie in pdf's geef ik een eerste indruk van de veelzijdigheid van mijn werk uit de recente periode: De Kleurentempel, Schilderijen, Zelfportretten, Collages, Ritual Art Objecten, Krachtcirkels.

KLEURENTEMPEL.pdf

SCHILDERIJEN.pdf

ZELFPORTRETTEN.pdf

COLLAGES.pdf

RITUAL_ART_CONSTRUCTIONS.pdf

KRACHTCIRKELS.pdf

Madama's Art Collectie is ondergebracht in de Stichting Madama Movement Modern Sacred Art (MAMMSA) zie www.mammsa.nl

Dit is het Comite van Aanbeveling:

Anne Berk

Als recensent en curator vestig ik graag de aandacht op het bijzondere oeuvre van Madama.

Voor Madama zijn kunst en leven één. Haar oeuvre is geworteld in de jaren zestig,en ademt de geest van vrijheid van Cobra, Anton Heyboer en anderen. Maar deze vrouwelijke kunstenaar behoort nog niet tot de artistieke canon, en verdient het herontdekt te worden.

Madama leeft zich uit in beeldende kunst, muziek en poëzie, performances.Ze maakt cross-overs tussen de disciplines zoals klank-kleurconcerten op de vleugel of trance-muziek.

Als Indisch meisje is het contact met andere culturen een vanzelfsprekendheid. Ze reist veel, en was een pionier met Villa Baranka, haar galerie voor ‘niet-westerse’, transculturele kunst in Amsterdam. Welke vorm ze ook kiest, wat ze ook doet, al haar werk komt voort uit dezelfde innerlijke bron. Voor Madama is kunst de overdracht van levenskracht.

Anne Berk (penname of José Anne Berkhof) Curator, Author, Art Educator, Vice-Chairman & Coordinator sculpture network

Albert A. van Daalen 

In mijn leven zijn dé twee archetypen van de Nederlandse samenleving verenigt: die van zakenman en dominee. Mijn zakenmanschap kenmerkt zich door handelsgeest: vernieuwend, veranderlijk, kosmopolitisch. Als zakenman leg ik makkelijk contact en ben ik in staat tot wisselend perspectief. Mijn domineeschap daarentegen vraagt om een meer levensbeschouwelijke blik. Eigenlijk is de koopman het geweten van de dominee en vice versa. Voor mij geldt dit in sterke mate, omdat ik in dubbele zin op het snijvlak van kerk en maatschappij opereer. Doordat ik enerzijds voluit deel uitmaak van de kerkelijke wereld, en anderzijds moet opereren in een maatschappij die voluit om zakenmanskunst vraagt.

Om voorbij te groeien aan dit ingewikkelde krachtenveld, aan deze dualiteit van de zakenman en de dominee, had ik een leerproces nodig om te leren ontdekken waarin ik als dominee de creativiteit, innovativiteit en daadkracht van de zakenman in mij de nodige ruimte kan geven en ik als zakenman erop kan vertrouwen dat de dominee in mij het spirituele leven bevordert. Dit betekende voor mij heel concreet: anders kijken, waarnemen, analyse en intuïtie, bereid zijn om het niet te weten. Om verschillen te verkennen en samen te ontdekken. Om innerlijke en uiterlijke werelden met elkaar te verbinden: binnen jezelf, met elkaar, en het grotere geheel. 

Voor mij is dat precies wat MADAMA doet, waarbij ze zich vooral richt op de overdracht van levenskracht. Zoals MADAMA dat op geheel eigen wijze toepast vind ik bijzonder inspirerend. Of zoals MADAMA dat zelf omschrijft: van beeldende kunst naar helende kunst. Creativiteit, Spiritualiteit en Empowerment. Zowel de ontwikkeling als het behoud van de kunstcollectie van MADAMA verdient dan ook alle steun en aanbeveling! 

Albert A. van Daalen Zakenman en dominee

Petra de Haas

Als eigenaar van kasteel Aerwinkel heb ik Madama leren kennen tijdens een concert dat ze bij ons heeft gegeven en waarin ze de energie van het schilderij San Marco vertolkte. Madama is een multi-talent en vertelt heel boeiend over de filosofie achter haar beeldend werk. Haar werk is prachtig en spreekt diepere lagen aan.

Petra de Haas, Kasteel Aerwinkel

Roos Litjens

Ik ben Roos Litjens, van huis uit geologe en edelsteenexpert en nu ondersteun ik al 26 jaar mensen met behulp van Human Design. Een systeem waarmee we als mens inzicht krijgen in onze eigen handleiding. 

Wat mij aanspreekt in Madama’s werk is de gelaagdheid. Het is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar spreekt op meerdere niveaus tot de ziel.  Voor mij is haar werk een energietransmissie, waarmee je je kunt verheffen wanneer je werk van haar in huis hebt. Dit is werk wat je koopt met je ziel en niet met je hoofd.

Hoe ik een bijdrage kan leveren is afhankelijk van de behoefte van Madama. Dat kan ik zo niet zeggen. Wel is gezegd dat ik diepe waardering heb voor haar kunstenaarschap en het moeiteloos blijven doorgaan haar werk steeds weer verder te verdiepen plus de niet aflatende behoefte om haar waardevolle werk te delen met de mensheid.

Roos Litjens Spirit Origin

Hans Karel

Margareth ken ik al meer dan 15 jaar en heb haar ontmoet toen zij in Den Haag een mis bijwoonde. De toenmalige inspirerende priester en ikzelf hebben daarna Margareth en Ida diverse malen in een weekend opgezocht in Maria Hoop en veel van haar Spirit en Soul kunnen ervaren, weerspiegelt in haar werk en dialoog. Op een keer rijdend naar Limburg met de priester kreeg ik een visioen van een schilderij en daar aankomend openbaarde zich dat gelijk aan mij en heb dat aangekocht uiteraard. Gedurende die tijd had ik meer visoenen en kocht ik eens een groot doek van haar aan dat mij fascineerde. Helaas moest ik dat teruggeven door de economische crisis waarin ik terecht kwam, ook eigenlijk uitgebeeld op het doek. Het was eigenlijk een totale crisis voor mij toen, wat me uiteindelijk veel heeft gebracht en dit leidde me naar Spanje. De berg op het doek zie ik nu levend voor mij, uitkijkend op een mystieke rots in zee ergens in Spanje. Toen ik mijn appartement daar moest inrichten ontstond een lege plek op een wand en ik kreeg de ingeving dat een ouder werk van Madama daar moest komen genaamd "Het Eerste Licht''. Denk ook wel door de Transformatie waar de mens in terecht is gekomen. De Waarheid en Licht zal zich in alles gaan openbaren. Het werk van Madama is daar ook wel een uiting van, geladen met haar hogere spirituele Energie en eenieder die zijn Hart open heeft en verbonden is met de hogere dimensies kan dit voelen en ervaren.

Hou van alles in en om Madama.

Hans Karel, architect

Laurens Kasteleijn

Ik ben Laurens Kasteleijn en ik ben nu meer dan 10 jaar actief in de kunstwereld, eerst als galeriehouder, en daarna als juridisch adviseur. Onze cliënten komen uit de gehele wereld, en hebben als gemene deler dat ze actief zijn in de kunst- en creatieve sector.

Madama’s werken zijn groots en aansprekend. Zij heeft een lange loopbaan in de kunst, wat zich in een helende, en tegelijkertijd verrijkende stijl en kunde vertaalt. Madama is dan ook een echte kunstenaar, die haar tijd altijd vooruit is gebleken.Uiteraard zal ik als onderdeel van het comité van aanbeveling Madama kunstcollectie een warm hart toedragen en haar goede naam garanderen.

Laurens W. Kasteleijn, LL.M. Managing Director Art Law Services

Michael H. Knulst

Mijn naam is Michael H. Knulst en ik ben inmiddels al meer dan 30 jaar een enthousiaste kunstverzamelaar. Ik ben internationaal actief als strategisch consultant en help missie-gedreven vrouwelijke ondernemers om hun bedrijf (op een winstgevende wijze) te laten groeien. Daarnaast ben ik directeur van een zorginstelling die jeugdige en jongvolwassen vrouwen met mentale problemen opvangt, in hun kracht zet en rehabiliteert.

Madama’s werken zijn baanbrekend, vernieuwend en inspirerend. Zij is haar tijd ver vooruit gebleken en haar kunst is multidimensionaal. Zelf typeert zij haar kunst als “Sacred Art”.

Het raakt je vol op een hele respectvolle en integere manier. Haar kunst is een beleving die je moet ervaren om het te kunnen pakken.

Al vanaf 2002 ben ik een enthousiaste verzamelaar van haar werk en als onderdeel van het comité van aanbeveling kan ik Madama’s kunstcollectie van harte aanbevelen.

Michael Knulst, consultant en directeur zorginstelling.

Review

Een ontroerende ontmoeting met kunst en een kippenvel moment.

Dat gebeurde toen ik op zoek was naar een schilderij, en ik terecht kwam bij Madama in Maria Hoop. Een afspraak gemaakt en mijn wens aangegeven wat ik zocht qua kleur en maat. Bij aankomst in Paradama da Esparanza werd ik getroffen door de bijzondere sfeer. Een huis van, voor en vol met kunst, een prachtige rustgevende tuin, een atelier met de uitstraling van een tempel.
Madama had een aantal schilderijen klaar gehangen voor mij. Ik werd direct aangetrokken door één ervan. Mijn ontmoeting met het werk ‘Structures of Transformation, Rubedo’ was een kippenvel moment. Het was voor mij heel duidelijk voelbaar dat de intentie als energie door Madama op het doek gezet was. De rode en gouden gloed vibreerde, de diepte raakte mij. Op zo’n moment weet je dat het helemaal past. Ik ben nu de trotse eigenaar van een geweldig schilderij en kan hier elke dag van genieten.

Corine G.

Film: Overzichtstentoonstelling 'Madama Modern Sacred Art' met toelichting van Madama bij de werken. 

Hoe kunnen we samen verder gaan?